mandag 23. mars 2009

Alma på Rikshospitalet

På 2-årskontrollen til Alma i fjor vår, oppdaget en turnuslege på helsestasjonen at hun hadde en bilyd på hjertet. Etter et noen undersøkelser på Ahus og på Rikshospitalet, fikk hun diagnosen persisterende ductus arteriosus. Kort fortalt betyr dette at hun hadde en åpning mellom hovedpulsåren og lungepulsåren, ductus, som normalt skal lukkes ved fødselen. Mandag var Alma på Rikshospitalet og satte inn en propp, slik at blodstrømmen går som den skal. Hun fikk full narkose, og måtte faste fra søndag kveld. Hun sa ikke et ord på båtturen inn, og forsto nok at det var litt spesielt.. Inne på do på sykehuset sa hun: "Jeg tenker på at jeg er på sykehuset". Hun ble veldig trøtt av dormicum, og sovnet omtrent før hun fikk narkose. Hjertekatetriseringen gikk helt fint, og vi fikk sitte med henne på oppvåkningen på barneintensiven etterpå. Hun var litt kvalm og tørst når hun våknet, og det var nok rart med alle ledningene som var festet til kroppen. Hun fikk en flaske med vann når vi gikk ned til rommet på avdelingen. Her har hun fått av ledningene og åpnet gaven vi hadde kjøpt til henne (duplo supermarked). Vi har en veldig flink jente..


Vi fikk dra hjem allerede samme ettermiddag, etter å ha sett på ny ultralyd at åpningen var tettet. Jeg: "Tenk at du har operert hjertet ditt, Alma!" Alma: "Ja, for da trenger ikke jeg mer blodprøve." Hjemme ventet Maren, pappa (som dro hjem litt før meg og Maren), mormor (som hadde passet Maren) og morfar.

1 kommentar:

Anonym sa...

Så godt at det gikk så smertefritt. Dere har en veldig flink jente ja!