lørdag 16. mai 2009

Båttur med gode venner

I dag har vi vært med Ellen, Lars, Trygve og Gaute på båttur til Ommen. De kjøpte seg båt i fjor, en veldig fin 20-fots Polar plastsnekke med kalesje. Båten ligger på Kavringen, og i de bratte trappene ned fjellsiden var det fin utsikt over fjorden og Ildjernet, øya som ligger rett utenfor Kavringen.

Alma trivdes godt i båten, og ville gjerne sitte bak med meg, hvor hun lettere kunne se ut på vannet. Maren var litt urolig på veien ut, men vi tror det skyldtes at hun var litt sulten og egentlig hadde trengt en bleieskift før vi dro hjemmefra. Vi kjørte forbi Steilene og ned til Ommen, en av hyttene til Oslofjordens friluftsråd, på vestsiden av Nesodden. Her fikk jeg hoppe i land og fortøye, med kyndig hjelp av Lars. Knuteferdighetene må friskes opp.. Vi spiste et bedre grillmåltid og barna fikk klatret og sprunget mye rundt. Gaute trodde Alma var veldig glad i ham, for hun fulgte etter ham på de hemmelige stiene på odden. Det kom en regnskur mens vi spiste kjeks og drakk kaffe, og vi kom oss kjapt inn i båten hvor kalesjen gjorde nytte for seg på turen hjem. Jättemysigt å sitte under kalesje mens regnet øser ned utenfor. Begge jentene sovnet på turen hjem.

Vel tilbake i rekkehuset måtte vi raskt inn på finn.no for å se etter bruktbåt.. Vi har bestemt oss for å vente et par år med å kjøpe, for vi trenger å spare litt først. For noen år siden hadde mine foreldre en Nidelv 24, og vi har lenge tenkt at det eneste fornuftige er å kjøpe båt med overnattingsmuligheter. Etter dagens båttur ser vi imidlertid hvor mye glede vi kan ha også av en mindre båt. I Oslofjorden er det jo mange fine teltplasser og hytter man kan leie gjennom Oslofjordens friluftsråd. Vi er hektet, og inntil vi får båt selv melder vi oss som frivillig mannskap når det måtte være!